Czy warto jeść truskawki? 7 rzeczy, które musisz wiedzieć o truskawkach!

Sezon na truskawki oficjalnie rozpoczęty. My je uwielbiamy, a wy? Truskawki są nie tylko smaczne, ale również bardzo zdrowe!

Szklanka truskawek to około 40 kcal, spożywając opakowanie o wielkości ½ kilograma dostarczamy do organizmu 140 kcal. Zasadniczo jest to niewiele. Bardzo często jednak, truskawki łączone są z cukrem bądź śmietaną, które są produktami wysokokalorycznymi i mogą w znaczący sposób wpłynąć na ilość kalorii dostarczanych do organizmu. Wniosek jest więc oczywisty – najlepiej jeść truskawki świeże, nieprzetworzone i bez dodatków – wtedy będziemy mogli delektować się ich naturalnym smakiem i słodyczą.

Oto 7 powodów, dla których warto jeść truskawki:

    1. Są źródłem wielu witamin

Truskawki są bogatym źródłem witamin z grupy B, które odpowiedzialne są przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zawierają duże ilości witaminy B6 –  wpływającej na ciśnienie krwi i kurczliwość mięśni, niacyny – biorącej m.in udział w syntezie hormonów płciowych, ryboflawiny – wpływającej na stan włosów, skóry i paznokci, kwasu pantotenowego – biorącego udział w syntezie witamin A i D oraz kwasu foliowego, którego odpowiednia podaż jest szczególnie istotna dla kobiet planujących dziecko. Truskawki charakteryzują się ponadto dużą zawartością witamin A biorącej udział w procesach widzenia i witaminy E – silnego przeciwutleniacza.

    2. Wspomagają procesy odpornościowe

W 100g owoców znajduje się aż 58,8mg witaminy C (więcej niż owoce cytrusowe!) co stanowi blisko 98% zalecanego dziennego spożycia. Jest ona silnym antyoksydantem wspierającym organizm w zwalczaniu infekcji, procesów zapalnych i neutralizowaniu wolnych rodników.

    3. Są bogate w składniki mineralne

mangan mn składniki mineralne pierwiastki

Spożycie 100g truskawek pozwala pokryć 21% dziennego zapotrzebowania na mangan. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, wpływa na popęd seksualny i płodność, wzmacnia układ kostny, ułatwia wchłanianie i magazynowanie żelaza czy pośredniczy w produkcji hormonów tarczycy.  

    4. Są źródłem błonnika pokarmowego

Truskawki zaliczane są do owoców o dużej ilości pektyn – rodzaju błonnika rozpuszczalnego. Pektyny sprzyjają namnażaniu się korzystnej flory bakteryjnej w jelicie,  odpowiedzialne są za zachowanie prawidłowej perystaltyki przewody pokarmowego i regulację rytmu wypróżnień. Pomagają utrzymać optymalne stężenie cholesterolu we krwi, są również czynnikiem wpływającym na zapewnienie uczucia sytości po posiłku. Fakt ten, powinien być szczególnie istotny dla osób, które chcą zredukować swoją masę ciała, a mają problemy z pojadaniem między posiłkami.

    5. Mają niski indeks glikemiczny

Truskawki są produktem o niskim indeksie glikemicznym (IG=25) – poposiłkowy wzrost stężenia glukozy w organizmie jest niewielki. Zawierają one łatwo przyswajalne cukry – glukozę i fruktozę, są także źródłem błonnika pokarmowego. Mogą być więc spożywane w umiarkowanych ilościach nawet przez osoby cierpiące na cukrzycę.

    6. Wpływają na kondycję skóry

Zawartość witaminy C, flawonoidów i flawonów sprawia że truskawki są idealnym produktem, który swoje zastosowanie znajduje również w kosmetologii. Wyciągi uzyskiwane z truskawek wykazują działanie bakteriobójcze i ściągające. Stosowane są często w środkach dedykowanych dla skóry wrażliwej, podatnej na uszkodzenia i działanie czynników środowiskowych. Kwas salicylowy, występujący w truskawkach ma ponadto działanie złuszczające i wygładzające skórę. Kosmetyki zawierające w swoim składzie związki pochodzące z truskawek, wykorzystywane są również jako naturalne filtry do opalania i kremy stosowane na przebarwienia skóry.

    7. Zawierają inne związki o działaniu prozdrowotnym

Bromelina

Znajdująca się w nich bromelina wykazuje działanie przeciwzapalne. Stosowana jest w czasie rekonwalescencji jako składnik wspomagający gojenie ran po urazach i oparzeniach. Pomaga w usuwaniu związków toksycznych z organizmu. Odpowiedzialna jest również za usuwanie z organizmu nadmiaru wody – co korzystnie wpływa na ograniczenie występowania celulitu.

Fitoncydy

Grupa związków o działaniu grzybo- i bakteriobójczym występująca głównie w czosnku i cebuli ale również w truskawkach. Związki te znajdują zastosowanie w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych – szczególnie jamy ustnej.

Kwas elagowy

Przeciwutleniacz wspierający pracę układu odpornościowego. Jest związkiem o udowodnionym działaniu przeciwnowotworowym.

Podsumowanie

Truskawki warto jeść bo:

  • są źródłem witamin i składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania
  • wspomagają procesy odpornościowe
  • regulują pracę przewodu pokarmowego i zapewniają uczucie sytości
  • są produktem o niskim indeksie glikemicznym
  • wpływają na stan skóry
  • wykazują działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze
  • są pysznym sezonowym owocem o szerokim zastosowaniu kulinarnym

Pieczony kakaowy omlet naszej dietetyk Darii – Polecamy!

O autorze: lic. Mateusz Daciuk, dietetyk kliniczny, specjalista ds. oceny jakości żywności
 

Dietetyk kliniczny, który ze względu na liczne zainteresowania, w swoim ciągłym rozwoju nie ogranicza się do konkretnej jednostki chorobowej. Największą radość sprawia mu możliwość pomocy dzieciom i zmiana zachowań żywieniowych młodzieży. W swojej pracy łączy swoje dwie największe pasje: dietetykę i gotowanie w oparciu produkty wysokiej jakości.

Literatura:

  1. Galoburda R et al. Physiacal and chemical parameters of strawberry puree. Foodbalt. 2014; 172 – 177.
  2. Foster-Powell K et al. International table of glycemic index and glycemic load values: 2002. Am J Clin Nutr 2002; 76: 5–56.
  3. Huang W et al. Survey of antioxidant capacity and phenolic composition of blueberry, blackberry, and strawberry in Nanjing. J Zhejiang Univ Sci B. 2012 Feb; 13(2): 94–102.
  4. Pavan R et al. Properties and therapeutic application of bromelain: a review. Biotechnol Res Int. 2012; 2012: 976203.
  5. Qing L et al. Phytoncides (Wood Essential Oils) Induce Human Natural Killer Cell Activity. Immunopharmacology and Immunotoxicology. 2006; 28: 319–333.
  6. Vanella L et al. Effects of Ellagic Acid on Angiogenic Factors in Prostate Cancer Cells. Cancers 2013; 5: 726-738 .

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *