Jak poprawić swoje wyniki sportowe za pomocą diety mieszkając w akademiku? Case study: Zwiększanie świadomości żywieniowej w sporcie

Wstęp

W marcu 2014r. rozpoczęliśmy współpracę z zawodnikiem uprawiającym pływanie długodystansowe stylem zmiennym.

Opis przypadku

Sportowiec już od dłuższego czasu zaczął interesować się prawidłowymi zasadami żywienia, samodzielnie wprowadzając zmiany dietetyczne.

W związku z coraz większymi obciążeniami treningowymi, zaczął poszukiwać dodatkowych rozwiązań, które mogłyby wspomóc jego zdolności adaptacyjne w celu poprawy wyników sportowych.

Główny problem

Sportowiec nie uskarżał się nigdy na szczególne problemy zdrowotne, jednak występowały u niego drobne dolegliwości, takie jak częste znużenie, wahania nastroju oraz duże napięcie mięśniowe.

Wywiad

Dokładny wywiad zdrowotny i żywieniowy wykazały jedynie niewielkie błędy żywieniowe i niedobory pokarmowe wynikające z obecnej diety.

W związku z potrzebą wdrożenia skutecznych zmian, dopasowanych do prawdziwych potrzeb jego organizmu, zaproponowaliśmy pogłębione badanie oceny stanu odżywienia organizmu za pomocą Analizy Pierwiastkowej Włosów (APW).

Badania

APW wykazało niewielkie zmniejszenie niektórych składników mineralnych, takich jak żelazo, cynk czy selen. Dodatkowo pokazało zwiększone ryzyko zaburzeń procesów regeneracyjnych i antyoksydacyjnych oraz występowanie nasilonych stanów katabolicznych.

Przebieg współpracy


Zmiany żywieniowe były wprowadzane stopniowo. Dietetyk poświęcił dużo uwagi na kwestie edukacji żywieniowej. Dieta modyfikowana była głównie pod kątem jakościowym z dodatkowym uwzględnieniem suplementacji ergogenicznej (sportowej).

Wszystko dostosowywane było do zmieniających się obciążeń i celów treningowych. Po pewnym czasie współpracy pływak przeprowadził się do akademika, co wymusiło większe poświęcenie pracy przygotowywaniu potraw.

Jednak trudniejsze warunki życia w niczym nie przeszkodziły, a wręcz były dodatkowym wyzwaniem! Zawodnik bez problemu nauczył się planować swoje żywienie, gotować zdrowe i szybkie potrawy i w 100% pilnować swojej diety.

Efekt

Pierwsze efekty sportowiec zaczął obserwować już po miesiącu. Przede wszystkim zmniejszyło się odczucie zmęczenia, poprawił się stan skóry, pojawiła się lepsza reakcja na wysoką intensywność treningu, możliwość pływania dłużej i na wyższych prędkościach. Pływak odczuwał znaczącą różnicę w trakcie treningów i w regeneracji.

Mimo przeprowadzki do akademika zawodnik nie porzucił zasad diety, a wręcz zaczął się jeszcze bardziej rozwijać pod kątem kulinarnym oraz intensywnie poszerzał swoją wiedzę dietetyczną, dzięki czemu dieta zaczęła być dla niego nie tylko rozpiską posiłków, ale stylem życia!

 

mgr Natalia Główka

Główny specjalista poradni dietetycznej Nutricus. Od wielu lat współpracuje z czołowymi sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdów Dakar. Swoją pracę opiera na wnioskach płynących z badań naukowych. Stale zgłębia wiedzę z zakresu dietetyki sportowej, będąc na konferencjach i szkoleniach naukowych. Jest autorką artykułów na łamach renomowanych czasopism dla dietetyków (m.in.) Współczesna Dietetyka oraz portalu popularnonaukowego ABC Zdrowie.

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *