Jak profesjonalnie przygotować się do zbijania wagi przed walką? Case study: Jędrzej “Pakol” Gromadowski z Ankos MMA Poznań

Stres, odwodnienie, wycieńczenie organizmu, a nawet załamanie psychiczne, to wszystko, na co narażony jest zawodnik podczas trudnego okresu, jakim jest zbijanie wagi przed walką.

Jak się przed tym ustrzec i „zrobić wagę” bez problemu, wychodząc potem do walki w pełni sił? Dzisiaj pokażemy Wam, jak ogromne znaczenie ma odpowiednie przygotowanie do zbijania wagi na przykładzie naszego podopiecznego – słynnego „Pakola” z Ankos MMA Poznań.

W lipcu 2016 r. rozpoczęliśmy współpracę z Jędrzejem „Pakolem” Gromadowskim, przedsiębiorcą i zawodnikiem Ankos MMA Poznań, walczącym w formule K1 i przygotowującym się do walki o mistrzowski pas europejskiej federacji, w kategorii do 65 kg.

Opis przypadku

Jędrzej nigdy wcześniej nie przygotowywał się do walki i zbijania wagi pod okiem dietetyka. Przez dłuższy okres był, podobnie jak wielu zawodników, na dietach niskowęglowodanowych, a nawet ketogenicznych.

Niestety tego typu diety, stosowane przez dłuższy czas lub bez opieki profesjonalisty, mogą skutkować m.in.:

  • nasilonym katabolizmem (rozpadem) mięśni,
  • zaburzeniem gospodarki węglowodanowej,
  • pogorszeniem samopoczucia,
  • zaburzeniem regeneracji,
  • spadkiem wydolności (!)

Chyba nie trzeba dodawać jak katastrofalne skutki może to mieć podczas walki…

Zawodnik miał bardzo bogatą historię redukcji masy ciała na różnych, niestety nie do końca zbilansowanych dietach. Na szczęście tym razem chciał profesjonalnie i przede wszystkim bezpiecznie zbić wagę do walki.

Główny problem

Główny problem stanowiła zaburzona gospodarka węglowodanowa w organizmie, utrudniająca zbijanie kilogramów.

Dodatkowo zawodnik miał częste spadki energii na treningach, zaburzenia nastroju oraz zwiększoną podatność na stres, co znacząco utrudniało odpowiednie przygotowanie się do walki.

Oto jak zawodnik wyglądał przed rozpoczęciem zbijania wagi (waga: 80 kg).

pakol-start-diety-nutricus

Wywiad

Po dokładnym wywiadzie żywieniowym i zdrowotnym oraz historii wcześniejszej redukcji masy ciała, dietetyk mgr Natalia Główka zleciła przeprowadzenie odpowiednich badań.

Pogłębione badania diagnostyczne krwi oraz badanie niedoborów i tendencji zdrowotnych organizmu za pomocą Analizy Pierwiastkowej Włosów, umożliwiły poznanie przyczyn problemów zdrowotnych i dobranie indywidualnej, skutecznej diety.

Badania

Badania potwierdziły występowanie zaburzeń wynikających z wcześniejszych drastycznych redukcji masy ciała.

Dodatkowo określono niskie poziomy składników takich jak żelazo, cynk czy magnez oraz podwyższone poziomy pierwiastków toksycznych, które są szczególnie niewskazane dla sportowców, ponieważ utrudniają prawidłowy metabolizm i regenerację.

Przebieg współpracy

Każdy organizm jest inny, w związku z czym, warto poznać jego indywidualne obciążenia, zanim przejdzie się do takich działań jak np. zbijanie wagi do walki.

Tylko dzięki odpowiedniemu przygotowaniu organizmu zawodnika do zbijania wagi, można zrobić to w pełni bezpiecznie i nie martwić się o niepowodzenie i złą formę w trakcie walki.

Pierwszym krokiem we współpracy z Jędrzejem było ustabilizowanie gospodarki węglowodanowej organizmu poprzez dobranie odpowiedniej ilości i rodzaju węglowodanów w ciągu dnia, co było absolutnie kluczowe przed rozpoczęciem redukcji masy ciała.

Kolejnym etapem było ustalenie szczegółowego harmonogramu zbijania wagi. Odpowiednia procedura została dostosowana do zamierzonych parametrów składu ciała (masa ciała, zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej, nawodnienie) i planowanego czasu ich osiągnięcia.

W ciągu ostatnich dni przed oficjalnym ważeniem zaplanowane było zbicie 5-6 kg. Zaraz po ważeniu zawodnik miał przygotowany plan ładowania węglowodanowego oraz nawadniania, umożliwiające walkę w pełni sił.

Kluczowe w naszej współpracy z Jędrzejem było dobieranie diety na podstawie jego ulubionych produktów, co sprawia, że trzymanie się zaleceń nie jest trudne i nie zużywa zanadto jego siły woli, której potrzebuje na ciężkich treningach.

Oto co Jędrzej powiedział o nas w wywiadzie dla portalu MMA Rocks!

Efekt

Po wprowadzeniu odpowiedniej procedury zbijania wagi do walki, zawodnik idealnie przygotował się do swojej kategorii wagowej. Dzięki współpracy z dietetykiem sportowym bez problemu zredukował ostatnie kilogramy, nie tracąc przy tym siły i dobrze odbudował energię po ważeniu.

Oto jak zawodnik wyglądał w dzień ważenia:

 pakol1

A tutaj porównanie obu zdjęć:

pakol2

Podsumowanie

Zbijanie wagi do walki nie jest łatwe i często wiąże się z ogromnym stresem i wycieńczeniem organizmu, które mogą okazać się katastrofalne dla formy zawodnika w czasie starcia.

Wielu zawodników stosuje diety niskowęglowodanowe i ketogeniczne, które działają tylko w krótkim terminie, ale generują sporo problemów ze zbijaniem wagi w przyszłości.

Dlatego też tak ważne jest, aby przed rozpoczęciem zbijania wagi poznać dobrze historię zbijania wagi zawodnika, jego nawyki żywieniowe, jak i indywidualne obciążenie organizmu, które mogą przeszkodzić w prawidłowym przebiegu tego procesu.

W celu profesjonalnego przygotowaniu się do walki warto zasięgnąć porady dietetyka sportowego, który ma doświadczenie w sportach walki i wykorzystuje odpowiednie badania oraz swoją wiedzę, żeby lepiej poznać organizm zawodnika i dobrać odpowiednią strategią działania.

Wówczas będziesz miał pewność, że nie tylko zbijanie wagi pójdzie po Twojej myśli, ale również, że nie będzie miało żadnych skutków ubocznych i nie utrudni Ci życia w przyszłości.

Jeżeli podobało Ci się case study lub masz jakieś doświadczenia i spostrzeżenia na temat zbijania wagi – podziel się z nami w komentarzu 😉

Mgr Natalia Główka

Główny specjalista poradni dietetycznej Nutricus. Od wielu lat współpracuje z czołowymi sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdów Dakar. Swoją pracę opiera na wnioskach płynących z badań naukowych. Stale zgłębia wiedzę z zakresu dietetyki sportowej, będąc na konferencjach i szkoleniach naukowych. Jest autorką artykułów na łamach renomowanych czasopism dla dietetyków (m.in.) Współczesna Dietetyka oraz portalu popularnonaukowego ABC Zdrowie.

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *