6 powodów, dla których warto jeść maliny!

Wreszcie są! Na półkach sklepowych, a przede wszystkim na bazarkach pojawiły się świeże, pachnące słońcem i latem, uwielbiane  szczególnie przez dzieci MALINY.

Maliny powinny królować w polskich domach zarówno latem, jak i zimą. Już teraz warto zaopatrzyć się w zapasy naturalnego soku malinowego domowej roboty, dżemu malinowego, a na chłodne jesienne wieczory można przygotować nalewkę malinową.

Oprócz tego, że są smaczne, mogą wpływać również znacząco na nasze zdrowie.

Zobaczcie jak! Zapraszam do lektury.

  1. Pomagają w redukcji masy ciała. 

Maliny są bogate w błonnik i mangan. Włókna pokarmowe pomagają w spowalnianiu procesu trawiennego, dzięki temu czujesz się syty na dłużej. Mangan pomaga w utrzymaniu wysokiego poziom metabolizmu, co pozwala na zwiększenie intensywności procesów redukcji masy ciała. Jeśli szukasz pysznego i skutecznego sposobu na odchudzanie, to maliny mogą być idealnym naturalnym wyborem, który jako składnik dobrze dobranej i zbilansowanej diety przyniesie oczekiwane rezultaty.

2. Wzmacniają układ odpornościowy. 

Maliny są bogate w witaminę C, która zwiększa ogólną odporność przy przeziębieniach. Sok malinowy ze spiżarni babci nie jednokrotnie ratuje nas przed chorobą. Witamina C zwiększa działanie innych przeciwutleniaczy zawartych w malinach, pomaga również oczyszczać komórki krwi, dzięki czemu mogą zapobiegać niepożądanym infekcjom wirusowym. 

3. Poprawiają pamięć.

Konsumpcja owoców jagodowych może zapobiec powstawaniu uszkodzeń mózgu i postępującymi związanymi z wiekiem zaburzeniem pamięci. Zapobiegają także chorobom i innym objawom starości, zmniejszając stres komórkowy poprzez ich działanie przeciwutleniacze. Zwiększenie spożycie jagód bogatych we flawonoidy może zmniejszyć spadek funkcji poznawczych.

4. Redukują zmarszczki.

Czy istnieje naturalny sposób na pozbycie się zmarszczek? Okazuje się, że tak. Antyoksydanty, takie jak fenole i antocyjany pomagają w zapobieganiu niektórym skutkom starzenia się, dzięki możemy wyglądać świetnie mimo upływu lat. Maliny chronią skórę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi. Właściwości przeciwutleniające witaminy C działają skutecznie w ograniczaniu występowania pojawiających się wraz z wiekiem plamek i przebarwień. Maseczka wykonana z malin i jogurtu naturalnego może przynieść większe korzyści niż drogie kosmetyki. 

5. Wspierają narząd wzroku.

Kompozycja przeciwutleniaczy takich jak witamina C, witamina A oraz zawartych w malinach fenoli, zapobiegają chorobom oczu i chronią błony śluzowe przed nadmiernym przesuszeniem. Związkiem biorącym aktywny udział w tym procesie jest również kwas elagowy, o którego właściwościach wspominałem już w artykule o truskawkach.

6. Regulują ciśnienie krwi.

Wyniki badań amerykańskich i brytyjskich naukowców opublikowane przez American Journal of Clinical Nutrition, uzyskane po przebadaniu 150 tysięcy osób sugerują, że codzienne spożywanie minimum połowy szklanki owoców takich jak maliny w znaczący sposób redukuje ryzyko wystąpienia epizodów nadciśnienia tętniczego.

Podsumowanie

Maliny to smaczna i zdrowa przyjemność, na którą każdy może sobie pozwolić! Są pyszne, a jednocześnie, ich spożywanie niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów zdrowotnych.

Mogą być wykorzystane na wiele sposobów – sprawdzą się jako dodatek do ciast i deserów, urozmaicą dania mięsne, mogą być bazą koktajli lub urozmaiceniem tradycyjnej kuchni – spróbujcie pierogów z malinami lub serem i malinami – pychota! Latem warto pomyśleć także o przetworach z malin – domowy sok malinowy na przeziębienie – chyba każdy z nas pił go podczas przeziębienia albo wyciągał ze spiżarni babci i robił z niego “malinową wodę sodową”, idealną na upały. Poza tym dżemy i kompoty – zimą i jesienią będą przypominały nam smaki lata! Maliny doskonale przechowują się w formie mrożonek – już teraz zamroź pudełeczko malin, aby w zimie cieszyć się ich smakiem.

Na co jeszcze czekasz? Biegnij do sklepu po świeże maliny!

 

***
O autorze: lic. Mateusz Daciuk, dietetyk kliniczny, specjalista ds. oceny jakości żywności

Dietetyk kliniczny, który ze względu na liczne zainteresowania, w swoim ciągłym rozwoju nie ogranicza się do konkretnej jednostki chorobowej. Największą radość sprawia mu możliwość pomocy dzieciom i zmiana zachowań żywieniowych młodzieży. W swojej pracy łączy swoje dwie największe pasje: dietetykę i gotowanie w oparciu produkty wysokiej jakości.

 

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *