Cukier biały czy brązowy?

Cukier biały czy brązowy?
Ile razy słyszeliście to pytanie od Pani w kawiarni? 🙂

Cukier “biały” to cukier rafinowany trzcinowy lub buraczany, w produkcji, którego usunięto melasę, czyli ciemnobrązowy syrop, zawierający substancje odżywcze. Melasa buraczana stosowana jest jako pasza dla bydła. Cukier buraczany rafinowany jest nazywany cukrem spożywczym.

Cukier “brązowy” to cukier trzcinowy lub buraczany poddany rafinacji. Następnie ponownie dodaje się melasę, dzięki czemu zawiera więcej składników odżywczych niż biały cukier.

Kalorycznie między tymi produktami praktycznie się nie różni: 100 g brązowego cukru posiada 380 kcal,a białego 386 kcal. Natomiast biorąc pod uwagę, że kryształki brązowego cukry są mniejsze, możemy go więcej nasypać na łyżeczkę niż białego odpowiednika i zjeść przez to nieświadomie więcej kalorii.

Wartość odżywcza brązowego cukru na 100 g:
Kcal: 380
Węglowodany: 98g
w tym cukry: 97g
Sód 28 mg
Potas: 133 mg
Wapń: 83 mg
Żelazo: 0,7 mg

Wartość odżywcza “białego” cukru na 100 g:
Kcal: 386
Węglowodany: 100g
w tym cukry: 100g
Sód: 1 mg
Potas: 2 mg
Wapń: 1 mg
Żelazo:0,1 mg

Istnieje też cukier brązowy nierafinowany, czyli taki, który nie został poddany oczyszczaniu i jego kolor jest naturalny. Taki cukier zawiera więcej składników mineralnych.

Jak widać, nie ma większych różnic między różnymi rodzajami cukru. W prawidłowo zbilansowanej diecie nie zaleca się jednak żadnego z nich.