Dieta w sporcie: Jaka jest najlepsza dieta sportowca?

W tym artykule dowiesz się, jaka jest najlepsza dieta sportowca, dlaczego odpowiednio dopasowane żywienie jest tak ważne we wspomaganiu zdolności wysiłkowych sportowca oraz jak praca nad dietą zawodnika może zniwelować niekorzystne objawy ze strony jego organizmu. Przeczytaj nasz wpis ” Dieta w sporcie “

Sportowcy najwyższej klasy kładą duży nacisk na dobrze zaplanowany, oparty na dowodach – trening. Nie będzie on jednak efektywny, jeżeli potrzeby żywieniowe będą ignorowane. Zespół wspierający sportowca powinien być na tyle wyedukowany, aby pomóc zawodnikowi w dobraniu odpowiedniej strategii żywieniowej odnoszącej się zarówno do obciążeń treningowych, jak i okresu regeneracji czy zawodów. Prawidłowe nawyki żywieniowe umożliwiają zmaksymalizowanie wydolności, zmniejszenie ryzyka występowania problemów zdrowotnych i urazów. W związku z tym monitorowanie odpowiedniego spożycia składników pokarmowych może pomóc we wczesnej profilaktyce w sporcie.

Kontuzje a dieta sportowca

Niestety kontuzje i choroby dotyczą około 90% sportowców w trakcie sezonu treningowego. Niedobory żywieniowe wpływają na wszystkie aspekty funkcjonowania organizmu. Mogą zaostrzyć stan zapalny, obniżyć odporność, zwiększyć podatność na urazy oraz wydłużyć odnowę po intensywnym treningu czy zawodach. W trakcie regeneracji odpowiednia podaż składników pokarmowych umożliwia gojenie ran i ułatwia naprawę tkanek.

Coraz częściej słyszy się o występowaniu kontuzji wśród sportowców najwyższej klasy. Dla przykładu sytuacja z problemami zdrowotnymi w drużynie Bayernu Monachium czy niedyspozycja gwiazd pływania na zbliżających się Mistrzostwach Świata w Kazaniu. Może to wynikać z wielu czynników, w tym z braku lub nieprawidłowego podejścia żywieniowego.

Dieta w sporcie

Jedną z metod efektywnej profilaktyki i zapobiegania kontuzjom jest stosowanie zbilansowanej, zindywidualizowanej diety w sporcie. Zapobieganie niedoborom składników pokarmowych sprzyja utrzymaniu zdrowia. Przykładowo niewystarczająca podaż kalorii może wiązać się ze zmęczeniem, opóźnieniem tempa wzrostu i gojenia ran, zwiększoną podatnością na choroby i urazy, odwodnieniem czy zaburzeniami metabolizmu i odporności. Zbyt małe spożycie cynku wiąże się z zaburzeniami wzrostu i naprawy tkanek, spadkiem odporności, zwiększeniem podatności na infekcje oraz problemami ze stanem skóry i paznokci. Niedobory żelaza prowadzą do spadku dotlenienia mięśni, zdolności do wysiłku, tolerancji na stres i odporności. Niska podaż wapnia objawia się skurczami, demineralizacją kości, napięciem mięśniowym oraz podatnością na kontuzje. Niedobory magnezu powodują skurcze, osłabienie mięśni, przetrenowanie i sprzyjają stanowi zapalnemu.

Współpracując ze sportowcami napotykamy wiele problemów zdrowotnych, na które możemy wpłynąć poprzez dietę.

Dla przykładu: jeden z zawodników cierpiący na chronicznie zmęczenie i spadki energii już po wprowadzeniu niewielkich zmian do jadłospisu był w stanie lepiej się zrelaksować i utrzymać stały poziom energii na treningach. Inny z prowadzonych przez nas zawodników zauważył istotne zmiany w tempie regeneracji po treningu i nie zdarzyła mu się żadna kontuzja w ciągu minionego sezonu, co sprawiało dość duży problem w trakcie wcześniejszych lat.

Prowadzenie edukacji żywieniowej dotyczącej zarówno podstaw zdrowego żywienia, jak i dietetyki sportowej umożliwia przeciwdziałanie negatywnym konsekwencjom wysokich obciążeń treningowych oraz wspomaga wydolność. Już małe zmiany zachowań żywieniowych eliminują występujące dotychczas problemy zdrowotne, a tym samym przyczyniają się do progresji wyników sportowych.

***

Bibliografia:

1. Pyne D., Verhagen . E., Mountjoy M.: Nutrition, illness, and injury in aquatic sports. International Journal of Sports Nutrition and Metabolism, 2014; 24:460-469
2. Engebretsen L., Soligard T., Steffen K.: Sports injuries and illnesses during the London Summer Olympic Games 2012. British Journal of Sports Medicine; 47:407-414
3. Romeo J. i wsp.: Physical activity, immunity and infection. 2010, Proceedings of the Nutrition Society; 69:390-399
4. Heaney S. i wsp.: Nutrition knowledge in athletes: A systematic review. 2011, International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism; 21:248-261

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *