Dodatkowa suplementacja: Synefryna

Czy watro stosować synefrynę?

Synefryna to alkaloid pochodzący z gorzkiej pomarańczy. Owoc ten nie jest powszechnie spożywany, z powodu gorzkiego i kwaśnego smaku. Termin synefryna odnosi się jedynie do p-synefryny i jest produktem końcowym metabolizmu tyraminy. Produktem przejściowym jest oktopamina, która jest zabroniona w WADA!

Synefryna jest substratem dla enzymu monoaminooksydazy (MAO), którego zaburzenia mogą prowadzić do wystąpienia chorób afektywnych oraz zaburzeń ciśnienia tętniczego.

P-synefryna jest związkiem beta-agonistycznym podobnym do efedryny. Może zwiększyć tempo metabolizmu poprzez zwiększenie lipolizy i podstawowej przemiany materii. Skutki te są w większości przypadków niezależne od diety i mogą powodować wzrost podstawowej przemiany materii, powodując utratę wagi przez dłuższy czas. Synefryna ma również zdolności antagonistyczne do receptorów alfa-adrenergicznych. Wpływa zarówno na receptory A1 i A2, aczkolwiek z inną mocą. W obu przypadkach agonizm do receptorów alfa i beta synefryny jest znacznie mniejszy niż działanie noradrenaliny.

Podczas gdy popularna, opatentowana mieszanka P-synefryny znana jako Xenadrine EFX (zawierająca zaledwie 5,5 mg synefryny) została powiązana ze wzrostem ciśnienia krwi, inną opatentowana mieszanka – Advantra-Z (która zawiera znacznie wyższą dawkę synefryny – 46,9 mg z aktywnymi bioflawonoidami, takimi jak naringenina i hesperydyna) była wolna od takiego skutku ubocznego.

Należy jednak pamiętać, że obie mieszanki mogą zwiększać tętno w stosunku do wartości wyjściowej, dlatego osoby mające problem z odpowiednim poziomem tętna nie powinny stosować tego suplementu!
Zalecana dawka, nie powodująca skutków ubocznych wynosi 10-20 mg, trzy razy na dobę.

Czy warto stosować synefrynę? Jeśli jesteś triathlonistą i startujesz w zawodach – nie baw się w suplementację tego preparatu.