Dziecko nie chce jeść? 13 prostych sposobów, żeby temu zaradzić!

Czy Twoje dzieci niechętnie sięgają po owoce i warzywa? Nie możesz znaleźć sposobu, aby wprowadzić więcej warzyw i owoców do diety swoich małych pociech? Co zrobić gdy dziecko nie chce jeść?

Jest to bardzo częsty problem, któremu wielu rodziców musi stawić czoła. Jeżeli już próbujesz to robić, to uwierz mi, że połowę sukcesu masz już za sobą. Wielu rodziców wciąż niestety bagatelizuje ten temat, a dzieci potrzebują zdrowej diety, żeby mogły się prawidłowo rozwijać.

Jeżeli Twoje dziecko nie chce jeść …

… i nie ma nadmiaru kilogramów, możesz przejść bezpośrednio do naszych 14 sposobów, które sprawią, że Twoja pociecha zacznie jeść warzywa i owoce.

Żeby uświadomić Ci skalę problemu niezdrowej diety wśród dzieci, chciałabym pokazać Ci statystyki na temat nadwagi i otyłości u najmłodszych w Polsce. Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówi, że w ciągu ostatnich 20 lat w naszym kraju trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą. Zaczynamy tutaj mówić o prawdziwej epidemii!

Polskie 11-latki ważą więcej niż ich rówieśnicy w Europie i Stanach Zjednoczonych. Według Instytutu Żywności i Żywienia odsetek dzieci i młodzieży z nadwagą i otyłością w Polsce w 1995 r. wynosił niecałe 9 proc., a w 2000 r. już ponad 11 proc. Obecnie stanowi niemal 16 proc!

Jest to bardzo poważna sytuacja, ponieważ otyłość jest chorobą – to nie tylko kwestia wyglądu, ale przede wszystkim zdrowia!

Dzieci jedzą to, do czego są przyzwyczajone. Jedną z najlepszych rzeczy, jaką możesz zrobić, aby dzieci nauczyły się zdrowo jeść, to urozmaicanie posiłków poprzez wprowadzenie jak największej ilości owoców i warzyw.

Dzięki temu dieta będzie zdrowsza i pożywniejsza.

Dlaczego warzywa i owoce są tak ważne w diecie dzieci?

Badania pokazują, że dzieci, które jedzą więcej warzyw i owoców, nie tylko są zdrowsze, ale co najważniejsze, mają dużo mniejsze predyspozyje do rozwoju otyłości czy cukrzycy typu II.

Zdrowa dieta poprawia ogólne samopoczucie dzieci, pomaga im bardziej efektywnie skupiać się w szkole, dostarcza naturalnej energii, niestymulowanej kofeiną, cukrem i sztucznymi aromatami, które występują w żywności przetworzonej.

W tym artykule odpowiemy na pytanie ” co zrobić gdy dziecko nie chce jeść ” i przedstawiamy proste pomysły, które pozwolą wprowadzić do diety Twoich dzieci więcej warzyw i owoców.

1. Zacznij od koktajli

Dziecko nie chce jeść przepisy

Najmłodsi często nie zdają sobie sprawy, że takie koktajle składają się głównie z owoców i warzyw! 🙂

Dzieci je uwielbiają, ponieważ kolorowe koktajle przyciągają ich uwagę.

Poza tym, nie trzeba męczyć się z ich gryzieniem (naprawdę sporo dzieci, tzw. “niejadków”, ma z tym problem) i można je pić przez słomkę, a to już znacznie ciekawsze rozwiązanie niż nóż i widelec! (Lepiej użyć grubszych słomek, w razie gdyby jakieś składniki się nie domiksowały, ale zwykłe też nie będą złe).

Koktajle to świetny i skuteczny sposób na dostarczenie prawdziwej bomby witaminowej swoim pociechom. Wzbogacając koktajl spiruliną, chlorellą, nasionami konopi czy chia dostarczamy białko, a dodając masło orzechowe lub migdałowe — zdrowe tłuszcze.

Smoothie to idealny start zarówno dla dzieci mających problemy z nadwagą, jak i dla małych niejadków.

Jak przygotować pyszne smoothie dla swojej pociechy?

Do pojemnika wlej szklankę mleka — możesz wykorzystać mleko lub napój roślinny np. sojowy, migdałowy, ryżowy czy owsiany.

Napoje roślinne są niskokaloryczne oraz zawierają więcej wapnia niż mleko. Zawierają także mniej peptydów prozapalnych i nie wywołują bólu brzucha u dzieci, które mają problemy z trawieniem mleka.

Następnie dodaj szklankę szpinaku — spokojnie, dzieciaki go nie wyczują w koktajlu. 😉

Dodaj ½ banana (świeżego lub mrożonego), 1 szklankę jagód, łyżkę nasion chia lub konopi, łyżkę siemienia lnianego, który dostarczy błonnika oraz tłuszczu, oraz 1 łyżkę masła orzechowego lub masła z migdałów.

Dodaj garść lodu i całość dobrze zmiksuj.

To wszystko!

Nie zapomnij o nalaniu porcji dla siebie 😉

Inne pomysły: do zmiksowanego ananasa z mrożonym brokułem dodaj dowolne owoce oraz warzywa (cukinię lub marchewkę).

Eksperymentuj – wybierz taką kompozycję, która będzie najbardziej smakowała Twoim dzieciom!

Możesz pobawić się z nimi w zgadywanie co jest w danym koktajlu, a za jakiś czas kiedy będą bardziej przekonane do owoców i warzyw, nawet zaprosić je do wspólnego przygotowywania smoothie. 😉

2. Owsianka na śniadanie!

Dziecko nie chce jeść pomoc

Świeże i mrożone owoce są idealnym dodatkiem do owsianki, którą możesz podać dzieciom na śniadanie.

Owsianka jest doskonałym źródłem błonnika, białka, żelaza, witamin z grupy B, magnezu i potasu — dostarcza energii na cały dzień, zarówno dzieciom, jak i dorosłym.

Pamiętaj jednak, żeby nie używać do niej cukru — zamiast niego dodaj kilka rodzynek lub cynamonu. Cynamon wpływa na poziom cukru we krwi oraz poprawia nastrój i koncentrację.

3. Przygotuj przepyszny sos warzywny

Dziecko nie chce jeść inspiracje

Przygotowujesz sos na obiad lub kolację? Koniecznie dodaj trochę warzyw!

Sosy na bazie pomidorów można w dowolny sposób modyfikować, na przykład dodając puree z cukinii, marchewkę czy cebulkę i czosnek (jeśli dzieci lubią takie smaki).

Możesz spróbować dodać czerwoną paprykę lub trochę drobno posiekanego szpinaku. Aby zwrócić uwagę i zaciekawić dzieci, rzuć kilka ziaren prażonej kukurydzy na wierzch.

Innym pomysłem może być hummus — pasta z ciecierzycy, tahini i soku z cytryny. Możesz podać go jako przekąskę razem ze szpinakiem i czerwoną papryką, która jest doskonałym źródłem witaminy C (aż 150 mg witaminy C w papryce średniej wielkości).

Albo… zrób domowe guacamole! Pokrój w kosteczkę awokado, kilka pomidorów, cebulę, paprykę i dodaj trochę soku z limonki. Gotowe!

4. Zrób coś pysznego na obiad

Dziecko nie chce jeść rozwiązania

Dzieci (i nie tylko) kochają pizzę. Podstawowym składnikiem każdej pizzy jest wspomniany wyżej sos pomidorowy.

Zanim położysz sos na ciasto, musisz wybrać takie, które będzie najlepsze dla Twoich dzieci. Ja polecam pełnoziarnisty spód do pizzy. Możesz go kupić w sklepie lub przygotować samodzielnie.

Następnie przygotuj mięso (lub coś co je zastąpi np. tofu czy owoce morza) oraz warzywa.

Z warzyw możesz wyciąć zabawne kształty. Na pewno sprawdzą się pokrojone w krążki oliwki, paski czerwonej papryki, plastry cukinii i pieczarek, pokrojona w kosteczkę marchewka oraz zielone liście szpinaku.

Dzieciaki będą miały ogromną radochę podczas układania ich na wierzchu pizzy!

Kolejna propozycja na obiad to spaghetti 🙂

To kolejne danie, do którego możesz wykorzystać sos pomidorowy i w dowolny sposób go zmodyfikować, dodając dowolne warzywa, na przykład cukinię, pieczarki, paprykę czy brokuła.

Teraz kilka słów o makaronie. Unikaj białych, wysokoprzetworzonych makaronów wyprodukowanych z mąki pszennej. Makaron ten dostarcza dużo kalorii, jest ubogi odżywczo, ponieważ to co najcenniejsze, zostało z niego usunięte w czasie procesu oczyszczania mąki.

Dlatego, aby przygotować naprawdę dobry i zdrowy posiłek wybieraj pełnoziarniste makarony lub makarony z ciecierzycy czy czerwonej soczewicy >(znajdziesz je w sklepach dla osób nietolerujących glutenu).
Produkty z mąk razowych mają 4 razy więcej błonnika!

Zawierają więcej makro- i mikroelementów, głównie potasu, magnezu, selenu, wapnia, żelaza, cynku, manganu, a także witamin z grupy B.
Co z tego wynika? Produkty z mąki razowej trawią się dłużej, a więc sprawiają, że dłużej czujemy sytość (nie podjadamy). Ponadto poprawiają pracę jelit i regulują poziom cukru we krwi.

Na deser podaj pokrojone w plasterki jabłka, banany oraz jagody. Ułóż je fantazyjnie w szklance, dodaj łyżeczkę masła orzechowego.

5. Wypróbuj obiad w stylu “Stir-Fry”

Dziecko nie chce jeść pomysły co zrobić

Stir-fry jest techniką szybkiego przygotowywania dań. Polega na szybkim smażeniu na maksymalnie rozgrzanym oleju.

Przygotuj paprykę, buraki, cukinię, grzyby, ziemniaki lub bataty, cebulkę, marchewkę oraz zioła. Pokrój w plastry i usmaż. Jako pierwsze dodaj te, które są twardsze i wymagają dłuższego smażenia. Jako ostatnie dorzuć zioła.

Podawaj razem z ugotowaną quinoą, ryżem, fasolką lub soczewicą.

6. Miedzy głównymi posiłkami serwuj zdrowe przekąski

dziecko nie je nic

Przekąski są kolejnym trikiem pozwalającym wprowadzić więcej warzyw i owoców do diety małych dzieci.

Propozycja nr 1: przygotuj małe marchewki (baby carrots), pomidorki cherry i hummus.
Propozycja nr 2: masło orzechowe lub migdałowe z truskawkami i jagodami lub plastrami jabłka.
Propozycja nr 3: małe marchewki i plastry cukinii z niskosodową salsą.

Dzieci uwielbiają kolorowe jedzenie. Warzywa i owoce są pełne kolorów, a co najważniejsze pełne “zdrowia”, ponieważ zawierają dużo witamin i minerałów.

Stwórz ciekawe nazwy dla swoich przekąsek. Pokaż dzieciom, jak wiele radości może dać przygotowywanie posiłku, a także tworzeniu dla niego nazwy. Bądź kreatywna!

7. Stosuj sosy warzywne zamiast majonezu

Dziecko nie chce jeść

Majonez składa się z żółtek jaj, oleju i przypraw. Bardzo często dodawany jest do każdej przekąski, sałatki czy kanapki.

Jest wysokoenergetyczny (prawie 700 kcal w 100g – ok 150 kcal w jednej łyżce!), zawiera dużo tłuszczów, w tym cholesterolu, w związku z czym bezwzględnie należy ograniczać jego spożywanie (szczególnie u dzieci z nadwagą).

Zamiast majonezu możesz używać musztardy, hummusu, salsy lub wegańskiego majonezu.

Do hummusu możesz dodać grillowaną cukinię lub suszone pomidory, przez co w łatwy sposób delikatnie zmienisz jego smak.

Kanapki oparte na warzywach z dodatkiem sosów na bazie roślin są znacznie zdrowsze, od kanapek ociekających majonezem.

8. Warzywa i owoce dodawaj do każdego posiłku

problem jedzenie dziecko

Jeśli do każdego posiłku dodasz trochę warzyw i owoców, szansa, że Twoje dziecko ich skosztuje będzie ogromna, nawet jeśli nie jest do końca przekonane do ich jedzenia.

Dodawaj owoce i warzywa do każdego posiłku i każdej przekąski, jaką przygotowujesz. Możesz wykorzystywać świeże, sezonowe produkty lub mrożonki.

Obserwuj, jakie produkty najlepiej smakują dzieciom, a jakich nie lubią. Ciągle próbuj czegoś nowego i miej na uwadze, że kubki smakowe Twoich dzieci potrzebują czasu żeby przyzwyczaić się do niektórych rzeczy i odzwyczaić od słodyczy.

9. Niezdrową żywność zastąp warzywami i owocami

problem z jedzeniem u dziecka

Jeśli damy dzieciom wybór pomiędzy czipsami, a marchewkami, oczywiście większość wybierze czipsy.

Ludzie z natury wybierają żywność wysokoenergetyczną, która w szybki sposób dostarczy energii, podniesie poziom dopaminy (hormonu szczęścia) i da poczucie natychmiastowej przyjemności.

Niestety, szczęście trwa krótko – potem pojawiają się bóle brzucha, głowy, spada nam cukier i znowu czujemy się źle, i jesteśmy głodni.

W związku z powyższym nie stawiaj dzieci przed takim wyborem! Zrezygnuj z czipsów i słodyczy na rzecz owoców i warzyw.

Postaw talerz pełen kolorowych owoców lub warzyw przed dziećmi, niech same wybiorą, na co mają ochotę. Niech to będzie wybór między samymi zdrowymi i dobrymi rzeczami.

10. Porozmawiaj z bliskimi

Dziecko nie chce jeść

Ten punkt jest mocno powiązany z poprzednim.

Jeżeli często odwiedzają Cię Twoi bliscy i znajomi, i za każdym razem przywożą słodycze dla Twoich pociech, szczerze z nimi porozmawiaj.

W przeciwnym razie czekolady, batoniki, cukierki i czipsy od wujków, cioć, babć i dziadków, mogą pokrzyżować Twoje plany.

Nie chodzi o to, żeby popadać w skrajności i zakazywać wszystkim wszystkiego, ale żeby uświadomić swoich bliskich, że słodycze Twoim dzieciom nie służą.

Po pierwsze poproś ich żeby zawsze starali się wybierać tzw. “mniejsze zło”.

Przykładowo zamiast kupować paczki czipsów XXL lub duża słodką czekoladę, niech kupią średnią paczkę pełnoziarnistych ciasteczek, mieszankę orzechów (dla nastolatków może być studencka – poczują się bardziej dorosłe 😉 ), czy nawet gorzką czekoladę (70% kakao), która jest dużo bardziej zdrowa niż inne odmiany.

Nie muszą też przywozić słodyczy za każdym razem, gdy Was odwiedzają!

Pamiętaj, że możesz o to prosić, ale jeszcze lepiej zrobisz jeśli dasz przykład i sama przestaniesz ciągle obdarowywać czyjeś dzieci niezdrowymi rzeczami. 😉

11. Opowiadaj dzieciom o właściwościach warzyw!

dziecko niejadek co zrobić?

Jeżeli chcesz, żeby Twoje dzieci jadły więcej owoców i warzyw, koniecznie opowiadaj im o ich właściwościach.

Wytłumacz im, dlaczego są tak ważne. Powiedz na przykład, że “dzięki marchewkom Twoje oczy będą zdrowsze, a włosy będą bardziej się błyszczały”, “brokuły dodadzą siły Twoim mięśniom i wzmocnią Twoje kości”.

Innymi słowy sama dowiedz się, jakie dobrodziejstwa ukryła natura w owocach i warzywach, a potem podziel się tymi informacjami w ciekawy sposób ze swoimi maluchami.

Takie informacje na pewno przykują uwagę dziecka, nawet małego.

Będziesz zdziwiona, jaki wspaniały efekt może przynieść ten prosty zabieg!

12. Zacznij od siebie!

dziecko nie je

Jest to tak oczywiste, że zastanawiałam się czy o tym pisać – robię to na wypadek gdyby komuś się zapomniało. 😉

Jedz razem ze swoimi dziećmi! Pokazuj im, że to, co przygotowałaś/eś Ci smakuje. 🙂

Dzięki temu Ty też będziesz się zdrowiej odżywiać, bo wprowadzisz do swojej diety więcej warzyw. 🙂

Pamiętasz statystyki z początku artykułu na temat nadwagi i otyłości wśród dzieci? Czy wiesz, że z dorosłymi sprawa nie wygląda wcale lepiej?

Co druga/ drugi z nas ma obecnie problem z nadmiarem kilogramów! Badanie stanu zdrowia Polaków przeprowadzone we wszystkich 16 województwach potwierdziło, że – wg wskaźnika BMI – 62 proc. mężczyzn i 50 proc. kobiet w wieku od 20 do 74 lat ma nadwagę lub jest otyłych…

Czy dalej dziwisz się, że otyłość wśród dzieci rośnie, widząc, co się dzieje z ich rodzicami? ;>

Jest takie powiedzenie: “Przykład nie jest jedną z metod oddziaływania – jest jedyną.”

Może jest to trochę ekstremum, ale pokazuje ono, dlaczego tak ważne jest, abyś zaczęła/zaczął od siebie! Nikt tak dobrze nie wykryje niespójności w Twoim postępowaniu jak Twoje dzieci.

Uwierz mi, naprawdę możesz się “dwoić i troić”, ale jeżeli Twoje dzieci nie będą czuły, że wierzysz w to co mówisz – do niczego ich nie przekonasz.

Wytłumacz dzieciom, że “dbanie o swój organizm i samopoczucie jest fajne”, a najlepiej po prostu im to pokaż!

Uwierz w siebie i do dzieła! 😉

13. Gotujcie razem!

jak zachęcić dziecko do jedzenia

To, czego dzieci najbardziej potrzebują na pierwszym miejscu, to nie owoce i warzywa w diecie… tylko uwaga własnych rodziców!

Bardzo często jeżeli Twoje dzieci nie dostają od Ciebie wystarczającej uwagi, świadomie lub podświadomie będą o nią zabiegać.

“Kiedy mama najbardziej zwraca na mnie uwagę? Kiedy nie jem!” (Może być też “kiedy jem słodycze”).

Nie twierdzę, że tak jest w każdym przypadku, ale bardzo często dzieci są tzw. “lustrem swoich rodziców” i nieustannie pokazują rodzicom, gdzie oni popełniają błędy.

Co Twoje dziecko chce pokazać Tobie, kiedy nie je lub je niezdrowo?

Dobrym sposobem na zainspirowanie swojego dziecka do jedzenia warzyw i owoców jest wspomniane w jednym z wcześniejszych punktów wspólne gotowanie.

Kiedy Twoje dziecko dzięki wspólnemu gotowaniu zyska nie tylko Twoją uwagę, ale również dobrą zabawę, w którą włoży dużo energii, istnieje naprawdę znikoma szansa, że nie będzie chciało potem zjeść wspólnie przygotowanego posiłku.

Podsumowanie

co zrobić gdy dziecko nie chce jeść

Nieważne, które z tych sposobów zastosujesz. Na pewno nie musisz wykorzystywać wszystkich naraz.

Jeżeli Ty i Twoje dzieci nie jedliście ostatnimi czasy zbyt zdrowo, być może zainteresuje Cię badanie Analizy Pierwiastkowej Włosów, które pozwoli sprawdzić, czy nie macie poważnych niedoborów i złych tendencji zdrowotnych w organizmie.

Pamiętaj, najważniejsze jest to, aby uwierzyć w siebie i zacząć samemu zdrowo się żywić, przygotowując posiłki w domu. Jest to najprostszy sposób wprowadzenia warzyw i owoców do diety.

Kiedy Twoje dzieci zobaczą, że nie tylko opowiadasz o zdrowych właściwościach warzyw i owoców, ale sam/a je spożywasz, będzie to dla nich spójne i zaczną brać z Ciebie przykład.

Zachęcaj dzieci, aby gotowały razem z Tobą, próbowały nowych smaków, same decydowały, co ma wylądować u nich na pizzy czy w sosie do makaronu.

Powodzenia, trzymam za Was kciuki! 🙂

Tłumaczenie i weryfikacja merytoryczna:

mgr inż. Joanna Rusecka

Dietetyk oraz biotechnolog. Jako doktorantka zgłębia tajniki chorób genetycznych człowieka, w Nutricusie rozwija temat nutrigenomiki oraz odpowiada za przygotowanie treści na bloga. Od zawsze interesowała się zdrowym stylem życia i dietetyką. Swoja wiedzę poszerza uczestnicząc w konferencjach naukowych oraz szkoleniach, a także śledząc nowości naukowe z zakresu dietetyki, biotechnologii i medycyny.

Na podstawie: http://www.nutritionsecrets.com/10-tricks-to-get-your-kids-to-eat-more-fruits-and-veggies/

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *