Ile wody pić dziennie? 8 szklanek fakt czy mit?

Pewnie nieraz słyszałeś o zasadzie picia 8 szklanek (około 2 litrów) wody dziennie? Zasada ta stała się w ostatnich latach ciągle powtarzaną mantrą na temat prawidłowego nawodnienia. Jednak czy na pewno jest ona prawdziwa, czy może to tylko kolejny mit dietetyczny, więc ile wody pić dziennie?

Skąd wziął się pomysł 8 szklanek wody dziennie?

ile wody pić dziennie?

Wywodzi się to z amerykańskiej zasady 8×8, czyli 8 uncji wody 8 razy dziennie (około 230 ml, czyli właśnie szklanka).

Jednak czy wiesz, że źródło tej zasady nigdy nie zostało potwierdzone?! Jedna z teorii sugeruje, że może się to wywodzić z 1945 roku, kiedy to jedna z organizacji badawczych przygotowała raport zalecający wypijane 1 ml wody na każdą 1 kcal pochodzącą z pożywienia.

Stąd dla osoby spożywającej średnio 2000 kcal wynosiłoby to 2000 ml, czyli właśnie 8 szklanek wody. Jednak ten sam raport deklarował, że większość wody może pochodzić ze spożywanych produktów.

Inna z teorii wywodzi się z pracy żywieniowca dr Frederick Stare’a z 1974 roku, kiedy to opublikował książkę, w której zalecał picie 8 szklanek wody dziennie. W książce można było znaleźć też informacje, że owoce i warzywa są równie bogate w wodę co inne napoje.

Podsumowanie: Nie wiadomo skąd dokładnie pochodzi zasada 8 szklanek wody dziennie.

Co na temat 8 szklanek wody dziennie mówią badania?

ile wody dziennie?

Jeden artykuł z 2002 roku wziął pod lupę tę słynną zasadę. Przeanalizowano w nim tuziny artykułów, badań, pomysłów i nie znaleziono absolutnie żadnego naukowego wyjaśnienia potwierdzającego konieczność wypijania 8 szklanek wody dziennie w celu prawidłowego nawodnienia.

Należy jednak pamiętać, że to stwierdzenie odnosi się jedynie do zdrowych, aczkolwiek mających głównie siedzący tryb życia dorosłych żyjących w umiarkowanym klimacie.

Podsumowanie: Brak naukowego potwierdzenia zasady 8 szklanek wody dziennie.

Od czego zależy zatem nasze zapotrzebowanie na wodę? Ile wody pić dziennie?

8 szklanek wody dziennie

Zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników i powinno być ustalane indywidualnie. Najważniejsze czynniki to płeć, masa ciała, klimat, stan zdrowia, aktywność fizyczna.


Dobrym wskaźnikiem nawodnienia jest odczucie pragnienia! Jednak uwaga na osoby starsze – tutaj odczucie pragnienia jest bardzo często zaburzone.

Na pewno powinniśmy uważać na odwodnienie. Wynikający z niego spadek masy ciała o 1-2% może objawiać się niepokojącym zmęczeniem, bólami głowy, spadkiem wydolności czy zaburzeniami nastroju.

Podsumowanie: Zapotrzebowanie na wodę ustala się indywidualnie.

Nie tylko woda dla nawodnienia!

ile trzeba pić wody dziennie?

Woda nie jest jedynym płynem zapewniającym prawidłowe nawodnienie. W przeciwieństwie do obiegowych opinii napoje z kofeiną czy napoje z umiarkowaną ilością alkoholu również wpływają korzystnie na stan nawodnienia.

Nie oznacza to oczywiście, że będą lepsze, ale jeżeli czasami zdarza Ci się je pić to wiedz, że przynajmniej nawodnieniem nie musisz się przesadnie martwić 😉

Inne napoje takie jak herbata czy soki dostarczane w odpowiednich ilościach także będą korzystne w aspekcie zapobiegania odwodnieniu. Warzywa, owoce, zupy również stanowią bardzo dobre źródło wody.

Co z tego wynika? Tak naprawdę konieczna ilość wypijanej wody zależy właśnie przede wszystkim od innych jej źródeł w naszej diecie!

Ogólnie rzecz biorąc, największe ilości płynów powinny wypijać osoby, których dieta jest mało urozmaicona. (Co ciekawe, w procesie metabolizmu nasz organizm sam produkuje niewielkie ilości wody tzw. wodę metaboliczną).

Podsumowanie: Oprócz wody, także inne napoje oraz produkty spożywcze wpływają na stan nawodnienia organizmu, co należy uwzględnić przy określaniu własnego zapotrzebowania na płyny.

Dodatkowe korzyści płynące z prawidłowego nawodnienia

ile należy pić wody dziennie?

Jedną z najważniejszych korzyści jest utrata bądź utrzymanie prawidłowej masy ciała poprzez: przyspieszenie metabolizmu, zmniejszenie apetytu, zmniejszenie ryzyka przybranie na masie.

Kolejną zaletą jest lepsza wydolność fizyczna: utrata 2% masy ciała w wyniku odwodnienia znacznie zmniejsza nasze możliwości w sportach czy na siłowni.

Inne korzyści to: zmniejszona częstotliwość bólu głowy, prawidłowe wypróżnianie i  zmniejszone ryzyko kamieni w nerkach.

Artykuł pochodzi ze strony: https://authoritynutrition.com/

Tłumaczenie i weryfikacja merytoryczna

mgr Natalia Główka

74 replies on “Ile wody pić dziennie? 8 szklanek fakt czy mit?

Zostaw komentarz!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *