Jak przetrwać święta – wskazówki

Kilka wskazówek dietetycznych – jak przetrwać święta dla dociekliwych

Przygotowanie posiłków:

  • majonez i śmietanę zamień na jogurt naturalny (majonez/śmietanę możesz wymieszać też z odtłuszczonym, gęstym jogurtem greckim),
  • ryby piecz, zamiast smażyć na głębokim tłuszczu (zwłaszcza w panierce!),
  • wybieraj do picia wodę, NIE: napoje słodzone, gazowane, soki w kartonach,
  • przygotuj duże ilości kompotu z suszu- niech będzie Twoim drugim napojem po wodzie – błonnik pokarmowy w kompocie z suszu wspomoże pracę jelit,
  • wybieraj mniejsze porcje świątecznych potraw- spróbuj wszystkiego, ale „po trochu”, zamiast pełnej porcji każdej potrawy,
  • pamiętaj o świeżych warzywach (dostarczą błonnika pokarmowego, który wspomoże trawienie świątecznych potraw),
  • nie jedz słodyczy, cukierków, kupowanych ciastek- ogranicz się do domowych wypieków,
  • nie podsmażaj pierogów,
  • do pieczenia ciast ogranicz ilość cukru lub zamień go na ksylitol,
  • pszenną mąkę w potrawach zamień na pełnoziarnistą, możesz też wymieszać różne rodzaje mąk (żytnią, gryczaną itd.).
  1. Spożywanie posiłków – jak przetrwać święta

Najważniejszy jest umiar – można wszystko, ale w odpowiednich ilościach!

W Wigilię i pierwszy dzien Świąt można pozwolić sobie na odstępstwa od diety, popróbować wszystkich potraw, nie stresować się dokładnym trzymaniem diety. W drugi dzien Świąt wracamy do normy, zwracamy uwagę na ilości i jakość spożywanych potraw.

WIGILIA 24.12.

Post – mimo że na co dzień nie jest zalecany, w tym dniu jest dopuszczalny, gdy ktoś chce zachować tradycję. Należy przy tym pamiętać, aby pić odpowiednią ilość wody. Z kolei gdy tego dnia spożywasz posiłki „normalnie”, polecane jest zmniejszenie ich porcji lub ilości. Do wieczora staraj się przestrzegać codziennych zaleceń (nie podjadaj!)

Kolacja wigilijna

  • podczas wieczerzy wigilijnej możesz sobie pozwolić na spróbowanie wszystkich dań,
  • nakładaj małe porcje,
  • na dokładkę wybieraj potrawy z rybą, warzywami,
  • zmniejsz spożywanie chleba, ziemniaków, zamiast ych produktów wypróbuj inne świąteczne potrawy,
  • zjedz maksymalnie 3 kawałki ciasta, jeśli jest ich więcej do spróbowania możesz skosztować po pół porcji,
  • po zakończeniu kolacji najlepiej przejść się na minimum półgodzinny spacer,
  • przed pójściem spać nie dojadaj już, staraj się na godzinę przed snem nic nie jeść,
  • do herbaty (bez cukru!) możesz dodać cynamon, goździki, anyż lub imbir,
  • wigilijną ucztę popij kompotem z suszu,
  • unikaj alkoholu, który dodatkowo obciąży wątrobę dodatkową pracą, a także jest źródłem zbędnych kalorii!

PIERWSZY DZIEŃ ŚWIĄT 25.12

  • świąteczne śniadanie- obowiązują te same zasady, co podczas kolacji wigilijnej,
  • przez cały dzień kosztuj świątecznych dań, natomiast zachowaj odpowiednie, regularne odstępy między posiłkami,
  • im mniej dostarczysz kilokalorii ze słodyczy, alkoholu, słodkich napojów, tym lepiej. Unikając tych produktów można sobie pozwolić na większą ilość dań.
  • staraj się aktywnie spędzać czas – po głównym posiłku pójdź z rodziną na spacer, czy na łyżwy,
  • ciasta i inne słodkie przekąski postaraj się ograniczyć do 1 porcji w ciągu dnia. Lepiej zjeść więcej ciasta „na raz” i w pełni zaspokoić swój apetyt na słodki smak, niż podjadać po kawałku ciasta, np. co godzinę, powodując częste zmiany poziomu glukozy we krwi, spadki energii, a także częsty powrót uczucia głodu.

DRUGI DZIEŃ ŚWIĄT 26.12
Tego dnia zrezygnuj z ciast. Odchodź od zasady „trzeba zjeść, bo nie może się zmarnować”!

27.12
Wracamy do żywienia spoza okresu świąt!

Porównanie przykładowego jadłospisu świątecznego

Bez umiaru: 

  • Barszcz zabielany 300 ml 80 kcal
  • Krokiety z kapustą i grzybami (2 szt) 600kcal
  • Pierogi 8 sztuk 560 kcal
  • Śledź z cebulą w śmietanie 200 g 560 kcal
  • Ryba po grecku 200 g 280 kcal
  • Chleb pszenny 80 g 200 kcal
  • Coca-cola 500 ml 200 kcal
  • Karp smażony 130 g 290 kcal
  • Ryba w galarecie 200 g 150 kcal
  • Sałatka jarzynowa z majonezem 150 g 230 kcal
  • Kutia 200 g 550 kcal
  • Makowiec 2 kawałki 290 kcal
  • Sernik 1 kawałek 300 kcal
  • Keks 2 kawałki 410 kcal
  • Sok jabłkowy 250 ml 150 kcal
  • 5 cukierków czekoladowych (śliwka w czekoladzie) 440 kcal

W sumie: 5290 kcal

Z umiarem:

  • Barszcz czysty 300 ml 50 kcal
  • Krokiet z kapustą i grzybami (1 szt) 300 kcal
  • Pierogi 4 sztuki 280 kcal
  • Śledź z cebulą z jogurtem 100 g 220 kcal
  • Ryba po grecku 100 g 140 kcal
  • Woda 1 litr 0 kcal
  • Karp pieczony/gotowany 130 g 170 kcal
  • Ryba w galarecie 100 g 75 kcal
  • Sałatka jarzynowa z jogurtem 150 g 90 kcal
  • Kutia 100 g 225 kcal
  • Makowiec 1 kawałek 145 kcal
  • Sernik 0,5 kawałka 150 kcal
  • Keks 1 kawałek 205 kcal

W sumie: 2050 kcal

 

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak przetrwać święta ! Jeśli nadal Ci mało, to przeczytaj ten wpis!

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *