Jaką dietę wybrać: Jak żyć zdrowo i nie dać się zwariować

Trafiłeś w internecie na kolejną, działającą cuda dietę? Nie wiesz, jak odnieść się do natłoku sprzecznych, niepotwierdzonych informacji na temat żywienia? Zapraszamy do przeczytania dzisiejszego artykułu. Jaką dietę wybrać? Przeczytaj nasz artykuł 🙂 

W obliczu mody na coraz więcej kompletnie zaprzeczających sobie diet, niejedna osoba zapyta: To co ja mam w końcu jeść? Weganie przestrzegają przed zjedzeniem choćby sera twarogowego („bo przecież pochodzi od zwierząt, co jest karygodne”), z kolei zwolennicy diety paleo będą zachęcać do żywienia opartego na mięsie i eliminującego w dużej mierze produkty zbożowe.

Gdzie jest prawda? Jak odnaleźć się w dietetycznym świecie pełnym sprzecznych teorii?

Dwa przeciwstawne sobie obozy konkurują o przekonanie społeczeństwa do własnej teorii. Całkiem niedawno ukazał się raport WHO wskazujący na rakotwórczy wpływ przetworzonego mięsa i prawdopodobnie rakotwórcze działanie mięsa czerwonego. Efekt? Aprobaci diety bezmięsnej dostali potwierdzenie korzyści płynących ze swojego postępowania, natomiast „mięsożercy” nie przyjmują powyższych faktów do wiadomości.

Co więcej, badania naukowe nie są w stanie jednoznacznie potwierdzić, kto ma rację. Dlaczego? Każda z takich diet zawiera w sobie elementy, które będą niosły ze sobą określone korzyści na funkcjonowanie poszczególnych układów. Z kolei całościowe spojrzenie na efekty danego sposobu żywienia jest niezwykle skomplikowane ze względu na ogrom innych czynników wpływających na skuteczność diety, m.in. uwarunkowań genetycznych, dotychczasowego stanu odżywienia, mineralizacji organizmu, wieku, płci, stylu życia, występujących dolegliwości/ schorzeń.

 Jaką dietę wybrać?

Przede wszystkim: ostrożnie interpretuj wszelkie doniesienia i tak zwane „nowinki”. Najgorszym wyborem jest popadanie w skrajności, a co więcej- utrudnienie sobie codziennego życia. Nie istnieje jedyna słuszna droga, która prowadzi do zdrowia każdego człowieka.

Chcesz być „wege”? Dobrze, ale pamiętaj, że eliminując z diety produkty mięsne ograniczasz podaż niektórych składników, choćby witaminy B12 i łatwiej dostępnego żelaza hemowego. Z diety wegetariańskiej płynie dużo korzyści, ALE nie jest pozbawione wad i ryzyka pewnych niedoborów. Zbilansowanie tego rodzaju żywienia jest możliwe, jednak trudniejsze, dlatego należy podejść do niej roztropnie.

Chcesz być „paleo”? Postępując zgodnie z zasadami żywienia epoki paleolitycznej na pewno wnosisz korzyść w postaci eliminacji przetworzonej żywności, która otacza nas ze wszystkich stron. ALE (no właśnie, zawsze istnieje jakieś ale)- uważaj na zakwaszenie organizmu! Nadmiar puryn zawartych w produktach mięsnych stopniowo prowadzi do wzrostu poziomu kwasu moczowego, a w efekcie m.in. do problemów ze stawami.

Coraz częściej przeglądając strony internetowe popadamy w dietetyczne skrajności, przez co stwarzamy istotne ryzyko pogorszenia swojego stanu zdrowia. Oczywiście powyżej przytoczone diety to jedynie przykłady, gdyż fanatyków innych, skrajnych sposobów żywienia jest więcej. Najlepsze rozwiązanie?

Indywidualne dopasowanie diety! Każdy z nas ma inne uwarunkowania genetyczne, cechy i ewentualne schorzenia czy dolegliwości, które decydują o racji określonego postępowania dietetycznego. Dlatego pierwszym krokiem jest dokładna diagnostyka danej osoby, a dopiero następnie dostosowanie diety.

Na koniec rada: Nie podążaj ślepo za modą i twierdzeniami innych, posłuchaj własnego organizmu! 🙂

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *