Obalamy mity: Kolacja o 18-stej

W tym artykule poznasz prawdę na temat optymalnej godziny spożywania kolacji. Dowiesz się, czy zjedzenie ostatniego posiłku po godzinie 18-stej rzeczywiście jest niekorzystne dla Twojego organizmu.

***

Wśród wielu osób jest obecny pogląd, że 18-sta to deadline dla ostatniego posiłku w ciągu dnia, a zjedzenie czegoś po tej godzinie jest niewybaczalne. Jeżeli postępujesz zgodnie z tą zasadą- czy zastanowiłeś się kiedyś skąd ona się wzięła?

W związku z niekończącym się dążeniem do idealnej, szczupłej sylwetki na przestrzeni lat powstało wiele zasad, które miały wspomóc osiągnięcie celu. Jedną z nich jest właśnie niejedzenie po godzinie 18-stej. Skąd taka, a nie inna godzina? Zapewne wynika to z faktu, że jeszcze niedawno nasi przodkowie mieli w zwyczaju pobudkę o świcie, natomiast chodzili spać o zmierzchu. W związku z tym oczywiste było, że ostatni posiłek był spożywany o stosunkowo wczesnej porze.

Czy w związku z tym powinniśmy obecnie postępować zgodnie z nawykami poprzednich pokoleń?

Niekoniecznie. Chyba, że masz w zwyczaju kłaść się spać między godziną 20, a 21. W innym przypadku jedyną zasadą, jaką powinieneś się kierować jest dwu- trzygodzinny odstęp między kolacją a porą zasypiania. Tyle czasu Twój żołądek potrzebuje, aby wstępnie „przetrawić” spożyty posiłek. Dłuższa przerwa sprawi, że kładąc się spać poczujesz głód i dyskomfort, co z kolei nie sprzyja szybkiemu zasypianiu, a więc obniża regenerację organizmu.

Czy zasada „kolacja na 2-3 godziny przed snem” jest dla każdego?

Oczywiście, że nie! Przy każdej zasadzie żywieniowej i idącym za tym nawykiem niezmiennie- najważniejsze jest indywidualne dopasowanie. Jeżeli uprawiasz amatorsko lub wyczynowo sport, a Twój trening kończy się późnym wieczorem, chwilę przed pójściem spać- nie opuszczaj kolacji. Trening skutkuje znacznym obniżeniem poziomu glikogenu w mięśniach, który musi zostać uzupełniony. Odnowa jego zapasów zachodzi najszybciej w ciągu dwóch pierwszych godzin po zakończeniu wysiłku fizycznego. Odpowiednio dopasowane żywienie potreningowe jest więc jednym z kluczowych elementów, które warunkują regenerację organizmu oraz optymalne zapasy energii na kolejny trening.

***

Wyciągnij wnioski z dzisiejszych rozważań: jedyną zasadą, zgodnie z którą powinieneś postępować jest dopasowanie zdrowego żywienia do własnego organizmu, trybu życia i rodzaju aktywności fizycznej. Zapamiętaj- jedzenie kolacji o godzinie 18-stej to mit!

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *