ROOIBOS (czerwonokrzew afrykański) czy naprawdę jest taki zdrowy?

ROOIBOS (czerwonokrzew afrykański) czy naprawdę jest taki zdrowy?

Herbata Rooibos to herbata powstająca niemal wyłącznie z rośliny Aspalathus linearis. W dzisiejszych czasach staje się coraz bardziej popularnym napojem. Po części ze względu na swój smak (półsłodki-półgorzki, ale zdecydowanie mniej gorzki niż zielona i czarna herbata, które w swoim składzie mają dużo garbnikow) oraz ze względu na niewielką zawartość kofeiny i właściwości przeciwutleniające.

  • Badania in vitro sugerują, że mimo zdolności antyoksydacyjnych, nie są one tak silne jakie posiada zielona herbata. Również główny przeciwutleniacz – aspalatyna słabo wchłania się w żywych organizmach.
  • Herbatę Rooibos można kupić w postaci sfermentowanej lub niefermentowanej. Z tą różnicą, że ta pierwsza (fermentowana) umożliwia uzyskanie charakterystycznego czerwono-brązowego koloru i słodkawego smaku. Wiadomo natomiast, że proces fermentacji znacznie obniża zawartość aspalatyny i zmniejsza właściwości przeciwutleniające herbaty.
  • Na modelach zwierzęcych wykazano, że picie herbaty Rooibos hamowało wchłanianie glukozy w jelitach, dzięki czemu może ona zapobiegać cukrzycy, a także obrzękom.
  • Herbata Rooibos miała działanie relaksujące na pracę jelit.
  • Nie ma żadnego wpływu na zmiany ciśnienia krwi.
  • U osób z hiperlipidemią spożywających 6 filiżanek Rooibos dziennie zaobserwowano spadek zawartości cholesterolu LDL o 15% oraz wzrost cholesterolu HDL o 33%.
  • W jednym badaniu przeprowadzonym na ludziach z grupy ryzyka chorób układu krążenia zauważono, że poziom glukozy we krwi został obniżony o 14,4% w ciągu sześciu tygodni spożywania codziennie sześciu filiżanek niesfermentowanego Rooibos.
  • In vitro, aspalatyna w stężeniu 1-100 μM powodowała zależne od stężenia zwiększenie poboru glukozy w komórce mięśniowej pod nieobecność insuliny, natomiast ekstrakt zawierający 18% aspalatyny (0,05-5 μg / ml) był w stanie zwiększyć wychwyt glukozy z mocą porównywalną statystycznie do insuliny i metforminy.

Jaka dawka?

  • Nie ma wystarczająco dużo badań, aby ustalić optymalną dawkę herbaty. Wydaje się, że minimalną skuteczną dawką u ludzi jest filiżanka herbaty zaparzona z 750 mg rośliny.
  • Dzienne spożycie 750-3000 mg liści herbaty jest skuteczne, niepowikłane żadnymi skutkami ubocznymi.

Podsumowując, działanie herbaty Rooibos na ten moment nie jest jeszcze wystarczająco udokumentowane, większość badań jest przeprowadzana na modelach zwierzęcych, których nie można w pełni odnieść do człowieka.