Różeniec górski – dodatkowa suplementacja!

💊Dodatkowa suplementacja: Różeniec górski (Rhodiola rosea/Złoty korzeń)

Występuje na całym obszarze okołobiegunowym – w Ameryce Północnej, Europie, Azji. W Polsce występuje wyłącznie w Sudetach i Karpatach, tylko na terenie parków narodowych. Różeniec górski to bardzo silny adaptogen, wykazujący właściwości metaboliczne. Korzeń bogaty jest w fenylopropanoidy, związki fenolowe, flawolignany i terpeny, które mają wpływ pobudzający na układ nerwowy oraz zmniejszają zmęczenie.

Jakie korzystny wpływ na organizm może przynieść jego suplementacja?

Wpływ adaptogenny R. rosea:
✅profilaktyka zmęczenia psychicznego i fizycznego,
✅wzrost zdolności uczenia się i koncentracji,
✅wspomaganie nastroju,
✅wspomaganie funkcji seksualnych,
✅działanie antystresowe,
✅wzmacnianie działania układu immunologicznego,
✅działanie kardioprotekcyjne, antyarytmiczne,
✅protekcyjnie działanie na wątrobę,
✅silne właściwości antyutleniające,
✅działanie przeciwnowotworowe,
✅poprawia zdolności wysiłkowe, pozwala na przeprowadzenie większej pracy podczas treningu,
✅zmniejsza skutki długotrwałego wysiłku fizycznego o niskiej intensywności,
✅przyspiesza regenerację pomiędzy jednostkami treningowymi o wysokiej intensywności,
✅są doniesienia, że poprawia wydolność fizyczną u osób niewytrenowanych, natomiast nie ma wpływu na wyszkolonych sportowców,
✅w jednym z badań zastosowaniem suplementacji, w dawce 170 mg na dobę przez 4 tygodnie, stwierdzono obniżony poziom krążących kwasów tłuszczowych podczas testu VO2 max, co wiązało się ze zmniejszonymi biomarkerami uszkodzeń mięśni. Poziom mleczanów zmniejszył się również po wysiłku, gdy mierzono go w 3 minuty po zaprzestaniu treningu.

Dawkowanie:
✔️doniesiono, że stosowanie R.rhodiola przeciwko zmęczeniu jest wystarczające w dawkach 50 mg/d.
✔️aby R.rhodiola zadziałała antystresowo sugeruje się dawkę w zakresie 288-680 mg/d.
✔️zaleca się, aby nie przekraczać wspomnianej wcześniej dawki 680 mg, ponieważ wyższe dawki mogą być nieskuteczne.

Skutki uboczne przyjmowania Różeńca górskiego:
❎występuje bardzo niewiele skutków ubocznych.
❎niektóre osoby mogą odczuć nadaktywność po rozpoczęciu suplementacji.
❎zaleca się przyjmowanie rano, na czczo, 30 min przed posiłkiem, ze względu na możliwość zaburzania snu.
❎nie zaleca się przyjmować razem z innymi stymulantami.

Interesujesz się tematyką suplementacji w triathlonie? Zachęcamy do przeczytania naszego innego wpisu, gdzie poruszamy tematykę właściwości ashwagandhy 🙂 Link to artykułu tutaj.