Suplementacja sportowa: Wskazówki jak wybrać suplementy w sporcie

W tym artykule dowiesz się czym jest suplementacja sportowa odżywcza i ergogeniczna oraz jak indywidualnie ją dopasować, o zagrożeniach dla Twojego zdrowia, które niesie ze sobą nieodpowiednie stosowanie suplementów sportowych, jakie efekty może przynieść suplementacja sportowa odpowiednio dopasowana przez profesjonalistę

Nieodłącznymi elementami wpływającymi na wyniki sportowe są uwarunkowania danej osoby oraz jej ciężka praca w postaci wymagających treningów. Na sukces sportowy składa się również dieta dopasowana do dyscypliny sportowej, obciążeń treningowych i potrzeb danego organizmu. Dodatkowym, coraz powszechniej stosowanym elementem jest suplementacja sportowa odżywcza i ergogeniczna. Na rynku dostępnych jest wiele firm oferujących niezmiernie dużo pojedynczych substancji i ich mieszanek, które według obietnic mają na celu:

-zwiększenie masy mięśniowej,

-rozprawienie się z tkanką tłuszczową,

-zwiększenie Twojej wydolności- zarówno podczas krótkich intensywnych wysiłków, jak i długotrwałych,

-podniesienie poziomu testosteronu,

-wzbogacenie Twojej diety we wszystkie niezbędne składniki,

-poprawienie Twoich zdolności wysiłkowych….

…..i wiele innych…

Czym tak naprawdę jest suplementacja sportowa i kiedy warto ją stosować?

W dzisiejszych czasach suplementy diety mylnie są rozumiane jako urozmaicenie codziennego żywienia. Dlatego też coraz więcej osób nie skupiających się na swoich nawykach żywieniowych oraz odczuwających pewne objawy ze strony swojego organizmu sięga po suplementy sportowe. Są łatwo dostępne, szybkie w przyjmowaniu i oferujące niesamowite efekty. Postępowanie takie jest zauważalne nie tylko w codziennym żywieniu człowieka, ale również dotyczy stosowania środków ergogenicznych. Różnica pomiędzy suplementacją odżywczą, a ergogeniczną polega na tym, że ta pierwsza ma uzupełnić dietę w niezbędne składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, natomiast druga grupa suplementów służy do poprawienia zdolności wysiłkowych, a co za tym idzie- osiągania coraz lepszych wyników sportowych. W tym przypadku producent także obiecuje niesamowite efekty, a my w to wierzymy. Jednak niestety bardzo często wierzymy w środki ergogeniczne za bardzo, a stosując je nieodpowiednio- bardziej możemy sobie zaszkodzić niż pomóc.

Jakie zagrożenia niesie ze sobą nieodpowiednie stosowanie suplementów?

Aby dobrze zrozumieć kwestię bezpieczeństwa suplementów ergogenicznych, należy zacząć od ich podziału. Rynek środków wspomagających jest bardzo szeroki, a przyjmowanie wielu z nich może przynieść więcej szkód niż korzyści. Na szczęście istnieją instytucje, które regulują rynek środków ergogenicznych, jedną z nich nich jest Australijski Instytut Sportu. Dzieli on środki ergogeniczne na cztery grupy:

  • A: Substancje o udowodnionym działaniu ergogenicznym i bezpieczeństwie stosowania, kiedy wymaga tego sytuacja. Przykład: odżywki węglowodanowe
  • B: Środki wymagające dalszych badań, ich zastosowanie może przynieść korzyści w określonych sytuacjach i niektórych dyscyplinach sportowych. Przykład: beta-alanina
  • C: Istnieją jedynie nikłe, niewystarczające dowody działania, więc stosowanie takich substancji nie jest zalecane. Przykład: substancja, której nie znajdziesz w żadnej innej grupie
  • D: Substancje zakazane, których przyjmowanie może przynieść niekorzystne skutki zdrowotne oraz spowodować wykluczenie z działalności sportowej. Przykład: efedryna

Jak zapewne już się domyślasz- grupa A obejmuje jedynie klika substancji, natomiast D- bardzo wiele. W związku z tym jeżeli przyjmiesz dany preparat bez konsultacji ze specjalistą- sam stwarzasz sobie ryzyko wielu niebezpieczeństw.

Przykładowe niebezpieczeństwa przyjmowania suplementów sportowych bez konsultacji ze specjalistą:

-zanieczyszczenia preparatów– czy wiesz, że suplementy diety mimo, że są sprzedawane między innymi w aptekach, są objęte dużo łagodniejszymi regulacjami prawnymi? Dlatego kontrola nad ich składem jest obecnie nieefektywna, a w danej tabletce mogą znaleźć się substancje niedeklarowane na etykiecie. I nie jest to tylko hipoteza- przykładowo w witaminie C (w postaci musujących tabletek) dostępnej w supermarkecie wykryto substancję, która jest zakazana w sporcie. A więc kupując choćby tak prosty preparat z niewiarygodnego źródła- możesz sobie poważnie zaszkodzić

-doping- wiąże się z zagrożeniem numer jeden, czyli zanieczyszczeniami suplementów. Przyjmując dany preparat zastanów się dwa razy- czy masz pewność, że jego przyjęcie nie wiąże się z dostarczeniem do organizmu substancji zakazanej. Jeżeli tak się stanie, istnieje duże ryzyko pozytywnego wyniku testów antydopingowych, a co za tym idzie- dyskwalifikacja z udziału w najbliższych zawodach, a nawet dożywotni zakaz wyczynowej aktywności sportowej. Pamiętaj, by korzystać wyłącznie z certyfikowanych preparatów, które są regularnie badane i mają sprawdzony skład

-niekorzystne skutki zdrowotne- czyli kontynuacja i konsekwencja powyższych zagrożeń. Niektóre substancje są zakazane w sporcie nie tylko ze względu na bardzo silne działanie na wydolność sportową, które powoduje postępowanie wbrew zasadom „fair play”. Kolejnym powodem, przez który dany środek ergogeniczny jest zabroniony jest dowód, że jego przyjmowanie wiąże się z zagrożeniem zdrowia, a nawet życia!

-ogromne nakłady finansowe- skoro według zapewnień producenta niektóre substancje działają cuda- za te cuda trzeba zapłacić całkiem dużo. Jeżeli samodzielnie, nie mając wiedzy na temat suplementacji, próbujemy ją samodzielnie skomponować- możemy narazić się na niepotrzebne wydatki. Zazwyczaj panuje zasada, że im więcej jest w danym preparacie substancji oraz im więcej korzyści ma przynieść jego zastosowanie- tym większa jest jego cena, natomiast rzeczywisty efekt…. mniejszy.

Jakie efekty może przynieść profesjonalnie dobrana suplementacja sportowa?

Jeżeli powyższe zagrożenia dały Ci do myślenia, ale nadal chciałbyś wspomóc swoje dążenie do jak najlepszych osiągnięć sportowych- jest na to rozwiązanie: po prostu skorzystaj z pomocy specjalisty. Jak wiesz, suplementy sportowe to substancje chemiczne o różnym działaniu na organizm, dlatego warto oddać się w ręce osoby, która śledzi na bieżąco doniesienia świata nauki, dzięki czemu ma wiedzę o tym, które środki mogą być zastosowane w danym przypadku i jakie niesie to za sobą efekty. Aby prawidłowo dopasować suplementację ergogeniczną, muszą zostać spełnione określone warunki, takie jak dokładne poznanie danej osoby, uprawianej dyscypliny sportowej, obciążeń treningowych i celów sportowych. Kolejnym krokiem jest połączenie tych elementów, dopranie odpowiednich środków, okresu ich przyjmowania oraz dawek. Musisz pamiętać, że nie każdy sportowiec wyniesie korzyści ze stosowania HMB, czy aminokwasów rozgałęzionych, niezależnie jak bardzo dany producent będzie Cię o tym przekonywał.

Profesjonalne dopasowanie środków ergogenicznych powinno iść także w parze z indywidualnym żywieniem. Połączenie przez specjalistę tych dwóch elementów nie niesie ze sobą ogromnych, wymienionych powyżej zagrożeń, natomiast może efektywnie wspomóc wysiłek sportowy, jakiemu poddawany jest organizm.

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *